Interview met Marian van Gog

Interview met Marian van Gog Educatief auteur

Hoe ben je zo in het vak van educatief auteur gerold?

“Via een beetje vreemde weg. Nou ja, ik schreef al voor kinderen. Verhalen, liedjes, gedichten. Zo kwam ik in contact met iemand die educatief auteur was en die zei: ‘Volgens mij is dat echt iets voor jou’. Je bent het dan niet van de een op de andere dag, hoor. Ik ben goed begeleid en ik heb cursussen gevolgd. Maar het is wel belangrijk dat je het in je hebt. Je leert het niet uit de boekjes.”

Wat doe je dan precies?

“Voor meerdere uitgevers, groot en klein, werk ik aan lesmethoden, aan lespakketten of aan kleinere projecten. Nu werk ik bijvoorbeeld als hoofdauteur aan een nieuwe methode, waarbij ik de andere auteurs begeleid en de rode draad in de gaten houd. Als hoofdauteur ben je vaak al in een vroeg stadium bij een nieuw project betrokken, wat prettig is omdat je dan nog bij kunt sturen als je ziet dat iets beter kan. Maar ik werk ook regelmatig als een van de vele auteurs die meestal bij zo’n traject betrokken zijn. Het draait daarbij om drie verschillende disciplines: schrijven voor het lesmateriaal, het maken van opdrachten voor de leerlingen en het schrijven van de handleiding voor docenten. Gelukkig vind ik het alle drie leuk om te doen. Educatief auteurswerk is heel anders dan het schrijven van bijvoorbeeld een fictieboek. Je weet van tevoren wat je gaat maken en het moet allemaal in een hoog tempo. Wanneer een uitgever iets nieuws op de markt wil brengen, dan moet dat het jaar erop al in de klas kunnen liggen. Alles moet snel, want er is tegenwoordig veel concurrentie. Dat betekent dat je soms met wel dertig auteurs samenwerkt. Iedereen neemt dan bijvoorbeeld een eigen hoofdstuk voor zijn of haar rekening.”

Wat vind je het mooiste aan het vak?

“Dat is toch het resultaat. Als je ziet hoe kinderen jouw lesmateriaal gebruiken om hun wereld te ontdekken. Het levert ze echt iets op. Daarom is het ook goed dat we af en toe naar scholen gaan en kijken hoe het in de praktijk werkt. Puur over mijn werk gesproken vind ik het toch nog steeds heel bijzonder om een boek in handen te hebben. Digitaal lesmateriaal is er steeds meer en het is goed dat het er is, want er zijn veel nieuwe dingen mee mogelijk. Maar het werk waar ik het meest trots op ben is toch dat echte tastbare leerlingenboek met al die teksten, foto’s en illustraties erin. En dan is het laatste dat ik heb gemaakt altijd het mooist.”

Waarom is auteursrecht zo belangrijk voor goed leermateriaal?

“In het schrijven van een goede educatieve uitgave gaat heel veel tijd in zitten. Voordat een hoofdstuk klaar is, ben je soms weken verder. Als educatief auteur ben je niet in dienst van een uitgever. Je werkt als zelfstandige en je moet vooral leven van de royalty’s over de verkopen. De royalty’s en auteursrechtelijke vergoedingen zijn voor ons dus heel belangrijk. Als leerkrachten hele boeken gaan kopiĆ«ren, krijgen wij geen geld voor ons werk. Als dat te vaak gebeurt dan loont het niet meer. Ik denk dat leerkrachten zich niet bewust zijn van dat effect. Met moderne technieken gaat kopiĆ«ren allemaal nog ongemerkter en sneller. Docenten beseffen gewoon niet dat er makers zijn die gedupeerd worden als je in plaats van het te kopen, het boek even snel kopieert. En dat ze zelf gedupeerd zijn als ze straks kunnen kiezen uit minder goed lesmateriaal.”

Wat zou je nog eens graag willen doen als educatief auteur?

“Ik werk al sinds 1995 als educatief auteur, dus ik heb zo’n beetje alles al wel voorbij zien komen. Ik kan nu wel iets zeggen wat me leuk lijkt, zo zou ik bijvoorbeeld graag meer aandacht voor pesten op scholen willen hebben. Een aparte methode tegen pesten. En ik zou ook weleens de stofkam door het onderwijs willen halen als adviseur. Maar ik weet ook dat er al zo veel moet op scholen en dat onderwijzers en docenten maar zo weinig tijd hebben om alles te doen. Nee, voorlopig ga ik gewoon lekker door met schrijven aan educatief materiaal. Naast mijn andere tekstwerk, natuurlijk.”