Waarom auteursrecht?

In het onderwijs wordt veel gebruikgemaakt van muziek, teksten, film en beeld. Zowel binnen het klaslokaal als daarbuiten. We kopiëren een krantenartikel om onze collega’s ergens van op de hoogte te brengen. We draaien muziek, in de les of op een schoolfeest. We bekijken met de klas een televisieprogramma dat we hebben opgenomen. We kopiëren een stukje uit een boek om uit te delen in de les. Of we maken een reader met stukken uit tijdschriften, boeken, kranten. Naast tekst kopiëren we soms afbeeldingen, en misschien ook wel bladmuziek.

Deze creatieve producten geven het onderwijs inhoud en maken het aantrekkelijk. Sterker nog: zonder die boeken, tijdschriften, foto’s, enzovoorts is het maar moeilijk lesgeven. En zonder muziek hebben we geen schoolfeest.

Bescherming van auteurs

Alle leraren weten hoeveel goed en aantrekkelijk lesmateriaal waard is. Veel docenten weten ook uit eigen ervaring hoeveel werk het is om bijvoorbeeld een artikel te schrijven: ze zijn zelf ook auteur. Zij begrijpen ook dat het logisch is dat je als auteur een financiële tegemoetkoming ontvangt als anderen gebruikmaken van jouw werk. Bovendien: zonder de bescherming van de Auteurswet is het voor auteurs bijna onmogelijk om op een professionele manier te werken aan hun uitingen. Het zou gauw afgelopen zijn met vernieuwingen in de kunst, of ontwikkelingen in onze literatuur. Onze culturele producten zouden eenvormig en voorspelbaar worden. Het auteursrecht maakt het mogelijk dat iedereen die iets maakt als enige mag beslissen over de exploitatie en dat zijn of haar werk bovendien is beschermd tegen misbruik.

Uitgevers en producenten

Naast de auteurs van dit lesmateriaal, zorgen de uitgevers en producenten ervoor dat alle creatieve producten in de winkels belanden en voldoen aan hedendaagse vereisten. In de educatieve sector hebben uitgevers zelf vaak ook een belangrijke rol. Regelmatig zijn zij vanaf het begin betrokken bij een nieuw boek of nieuwe methode.

Uitvoerende kunstenaars

De uitvoerende kunstenaars, zoals acteurs, zangers en muzikanten, zorgen ervoor dat wij kunnen genieten van bijvoorbeeld films en muziek. Sinds 1993 worden hun exploitatierechten beschermd door de Wet op de naburige rechten. De bescherming lijkt op die van het auteursrecht (daarom spreken we van naburige rechten). Ook producenten van geluidsopnamen en omroeporganisaties worden door deze wet beschermd.

De makers:

peter feenstra

Peter Feenstra

Uitgever Eisma Edumedia

“Tot voor een paar jaar terug zag je dat veel scholen zeiden: wij kunnen zelf ook lesmateriaal maken. Vaak begonnen ze met veel enthousiasme, maar na twee jaar zien ze dat er enorm veel werk mee gemoeid is.”

peter nuyten

Peter Nuyten

Illustratief vormgever

“Ik maak elke dag wat anders. Iets wat niet lijkt op dat van de dag ervoor. Ik ben toch geen bakker die elke dag hetzelfde brood bakt?”

Krystl

Krystl

Zangeres

“Er is op scholen veel behoefte aan muziek en het ontwikkelen van muzikaal talent.”

Dave Schram

Dave Schram

Producent en regisseur

“Wat is het leven waard als er geen mooie dingen zijn om voor te leven?”

Marian van Gog

Marian van Gog

Educatief auteur

“Het is mooi om te zien hoe de kinderen de wereld ontdekken aan de hand van jouw lesmateriaal.”